سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایمن ترافیک کالا

 

مقاله ای برای علاقمندان به چراغ راهنمایی و رانندگی

خرید چراغ راهنمایی رانندگی و قرار دادن آن در معابر پر رفت و آمد از مهم ترین نیاز های هر شهر می باشد تا به بهترین نحو ترافیک کنترل شود و از اتفاقات ناگوار جلوگیری شود. قیمت چراغ راهنمایی با توجه به نوع آن متفاوت است. فروش چراغ راهنمایی هم به صورت اینترنتی و هم حضوری امکان پذیر است. از جمله وسایل کنترل عبور و مرور وسایل نقلیه و تنظیم ترافیک که معروف‌ترین‌ آن‌ها نیز است چراغ راهنمایی و رانندگی یا Traffic Light   و یا Traffic Signalرا می‌توان نام برد. باید گفت که در حقیقت بزرگ‌ترین نقش حفظ ایمنی در عبور و مرور را چراغ راهنمایی بر عهده دارد و بر خلاف این که اغلب افراد تصور می‌کنند که چراغ راهنمایی موجب تاخیر در رفت‌و آمد می‌شود باید گفت که در صورت محاسبه درست زمان‌بندی در واقع استفاده از چراغ راهنمایی متوسط تاخیر وسایل نقلیه را کمتر می‌کند.

به طور کلی چراغ‌های راهنمایی به صورت جداگانه و مستقل عمل کرده و عبور و مرور تقاطع‌ها را کنترل می‌کنند، اما امروزه می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف کامپیوتری برای افزایش بازدهی چراغ های راهنمایی و رانندگی چندین تقاطع را به همدیگر متصل و مرتبط کرد. با استفاده از این روش می‌توان چراغ‌ های راهنمایی یک منطقه از شهر یا تمام شهر را به یکدیگر متصل نمود. به این روش کنترل منطقه‌ای ترافیک می‌گویند. این فرآیند هزینه‌بر بوده و نیاز به تکنولوژی‌های پیشرفته دارد.

تاریخچه چراغ راهنمایی

پیش از اختراع اتومبیل، در دورانی که تنها چهارپایان، واگن‌ها و کالسکه‌ها و عابرین پیاده تشکیل‌دهنده ترافیک بودند، اولین طراح چراغ راهنمایی در سال 1868 توسط “J P Knight” اولین چراغ راهنمایی را اختراع و در لندن نصب نمود. اولین چراغ راهنمایی از دو فانوس گازی دو رنگ ساخته شده بود، که رنگ قرمز آن به معنای توقف و رنگ سبز آن به معنای احتیاط بود. پس از یک سال، یعنی در سال ژانویه 1869 مامور پلیسی در حین روشن نمودن چراغ راهنمایی گازی به علت انفجاری که در آن رخ داد به شدت مجروح شد. پس از این چراغ راهنمایی گازی، اولین چراغ راهنمایی که آغازکننده راه چراغ راهنمایی امروزی بوده، پس از اختراع اتومبیل، در تاریخ 5 آگوست 1914 با تلاش یک مامور پلیس راهنمایی و رانندگی اختراع شد. اولین مکان نصب و استفاده از آن شهر کلیولند ایالت اوهایو و تقاطع خیابان‌های 105 و اوکلید بود.

چراغ راهنمایی و رانندگی جدید کار نیروهای پلیسی را که همه روز مجبور به هدایت خودروها و واگن‌های اسب بودند بسیار ساده نمود. مامور پلیس مخترع چراغ راهنمایی، ایده ساخت این وسیله را با الهام از چراغ کنترل خط ریل راه آهن طراحی کرد. این چراغ از سه فانوس قرمز، نارنجی و سبز تشکیل می‌شد. پس از این اختراع طراحی، ساخت و کنترل چراغ های راهنمایی به مرور زمان پیشرفت کرد، تا به امروز که به عنوان مهمترین ابزار کنترل و مدیریت تقاطع شناخته می‌شوند.

در کشور ایران، اولین چراغ های راهنمایی در سال‌های دهه 30 در تقاطع‌های سپه، ولی عصر، پل امیر بهادر، دروازه شمیران، گمرک، امیریه و باغ ملی نصب شدند. پیش از این نوع چراغ راهنمایی، چراغ‌های راهنمایی به صورت کوله پشتی دارای دو چراغ سبز و قرمز که بر پشت مامور پلیس قرار می‌گرفت بودند، این چراغ‌ها کلیدی داشتند که روی سینه سمت چپ قرار می‌گرفت و برای خاموش و روشن کردن چراغ راهنمایی به کار می‌رفت. به مرور زمان در سال‌های دهه 30 و 40 تقاطع‌های شهر تهران به چراغ‌های راهنمایی نوین تجهیز شدند.

از جمله خیابان‌هایی که برای اولین بار مجهز به چراغ راهنمایی نسل جدید شد، خیابان لاله زار بود. اولین نسل چراغ های راهنمایی استفاده شده در شهر تهران، از فانوس‌های لامپی کوچکی ساخته شدند که در طول روز به علت نور شدید خورشید دید خوبی نداشتند. همچنین به علت عدم برق‌رسانی مناسب به این چراغ‌ها بروز اختلال در آن‌ها بسیار محتمل بود و در تقاطعات مکررا خاموش می‌شدند.

با توجه به لزوم توسعه چراغ راهنمایی و رانندگی در سال 1371، تقاطع‌های شهر تهران به چراغ ‌های راهنمایی که بر اساس استانداردهای روز و با بهره گیری از تکنولوژی‌های نوین و سازماندهی نظام‌مند در زمینه نصب و راه‌اندازی و بهره‌برداری از چراغ‌های راهنمایی، از آن پس طراحی، نصب و راه‌اندازی چراغ های راهنمایی کل شهر تهران توسط شهرداری تهران انجام گرفت.

اجزای چراغ راهنمایی و رانندگی

چراغ راهنمایی از توالی سه رنگ قرمز، سبز و زرد تشکیل شده است.

مفهوم رنگ های چراغ راهنمایی

سوالی که اغلب پیش می‌آید این است که چرا الگوی استاندارد چراغ راهنمایی به صورت رنگ قرمز در بالا، زرد در وسط و سبز در پایین است؟ در فلسفه و مفهوم رنگ های چراغ راهنمایی می‌توان گفت که علت این امر به نخستین روزهای سفر با قطار و نیاز به هشدار به قطار جهت جلوگیری از خطرات پیش رو برمی‌گردد.

آن‌ها در ابتدا از رنگ قرمز به معنای ایست استفاده نمودند، قرمز کنایه از خون است. رنگ سبز به معنای احتیاط و رنگ سفید یا بی رنگ به معنای موقعیت ایمن به کار می‌رفت. مشکلی که در آن زمان پیش آمد این بود که لوکوموتیوران‌ها رنگ ماه و ستارگان را با رنگ سفید اشتباه گرفته و تصور داشتند که تمام مسیر ایمن است و در پس آن خطرات جدی و بسیاری اتفاق می‌افتاد.

خرید چراغ راهنمایی

برای مشاهده انواع چراغ راهنمایی و خرید اینترنتی می توانید به سایتایمن ترافیک کالا مراجعه نموده و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره های داخل سایت تماس حاصل نمایید.

 فروشگاه اینترنتی ایمن ترافیک کالا