سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایمن ترافیک کالا

 

جالبترین نمونه های مبلمان شهری مدرن در جهان

این روزها شهرهای مدرن نه فقط با آسمان خراش ها و برج های بلند و مراکز مهم فرهنگی و سیاسی، بلکه با تزئینات کوچک شهری شناخته می شوند که هم شهر را زیبا می کنند و هم برای شهروندان راحتی به ارمغان می آورند. مبلمان شهری  یکی از همین المان های شهرهای جدید است؛ از کوچک ترین کشورهای اروپا گرفته تا کانادا و آمریکا و حتی کشور خودمان ایران. در این مطلب، چند نمونه مبلمان شهری مدرن را با هم مرور می کنیم  .

نیمکت های قوس دار در روستا

اولین مورد مبلمان شهری مدرن، در روستای یوتیان (Yutian) در کشور چین قرار دارد. مجموعه ای از پنج سازه نیمکتی که در سه جای این روستا قرار گرفته اند و قرار است حس و حالی تازه و جذاب به فضای مسکونی و عمومی این روستا بدهد. شاید در نگاه اول به نظر نیاید، اما این نیمکت ها از فرم آبستره بدن الهام گرفته اند، به ویژه قوس های پا. فرو رفتگی های این نیمکت ها با رنگ های شاد، کودکان منطقه را عاشق خودش کرده و همیشه یا روی آن نشسته اند، یا خوابیده اند یا سعی می کنند بغلش کنند! بدنه نیمکت از لوله های فلزی به قطر 330 میلی متر ساخته شده که سازه نهایی را کمی ضخیم می کند.

مبلمان شهری دوستدار محیط زیست

گروه معماری وستر (Vestre) محصولات جدیدش را با تمرکز بر کاهش زباله و محتویات قابل بازیافت، معرفی کرده. این مبلمان همچنین در آخرین نمایشگاه مبلمان استکهلم، جایزه بهترین سازه 2020 را هم گرفته. با استفاده از موادی مثل چوب، آجر و ماسه (که تولید زباله بسیار پایینی دارند و قابل بازیافت هم هستند)، یک مجموعه مبلمان شامل نیمکت، استندهای شهری، میزهای کوچک و بزرگ و… تولید کرده است. این مجموعه، در واقع مکمل مجموعه ای به نام «فولک» است که پیش از این در شهر استکهلم موجود بود و هر دوی آن‌ ها طوری تولید شده اند که هم در روزهای آفتابی سالم بمانند هم در هوای برفی و بارانی استکهلم. مثلا سطح روی صندلی ها، از هم باز می شود تا آب باران روی زمین بچکد.

نیمکتی در لندن، مسافری از دنیای کارتون ها

در فستیوال دیزاین سال 2019 شهر لندن، کامیل والالا طراح بریتانیایی یک مجموعه مبلمان شهری با رنگ هایی تند و جسورانه ارائه کرد. «استراحتگاه والالا» اسمی است که برای این سازه انتخاب شد. در یکی از خیابان های کاملا سنگفرش شده لندن که همه در آن پیاده راه می روند، یک نیمکت حسابی می تواند کاربردی باشد، مخصوصا نیمکتی که با رنگ های جذاب و انرژی بخش مثل یک مجسمه هنری حال همه را خوب می کند.

استراحتگاهی در بزرگ ترین محله لندن

«لطفا بنشینید». این اسم یک چیدمان شهری است که پال کاکسج آن را در فستیوال دیزاین سال 2018 لندن ارائه کرد. چیدمانی کاربردی و درگیرکننده. در بزرگ ترین محله لندن، این پاویون خیلی بزرگ یک جورهایی نماینده نبض زندگی است، نبضی که در پایتخت بریتانیا همیشه تپنده است. سطوح این چیدمان، بدون این که برای جریان پیاده رو و خیابان مزاحمتی ایجاد کند، فضایی برای نشستن و حتی خوایبدن ایجاد کرده. بعد از یک پیاده روی طولانی، کمی روی سطوح «لطفا بنشینید» و استراحت کنید.

لامپ هایی که قصه های تاریخی می گویند

تصور کنید در یکی از میدان های بزرگ شهر، چند لامپ و آباژور غول آسا ببینید که می شود در سایه شان نشست. بر خلاف نمونه های قبلی، این مجموعه مبلمان شهری مدرن جایی برای خوابیدن و دراز کشیدن ندارد. هدف این چیدمان عمومی شهری که توسط گروه معماری آکریلیسایز (Acrylicize) در منچستر ساخته شده، فراهم کردن نقاطی بوده که در آن ها شهروندان دور هم جمع شوند و کمی هم در مورد تاریخ منطقه یاد بگیرند. داستان های کوتاه تاریخی (مثلا داستان شکافته شدن اولین اتم در دانشگاه منچستر) با نورپردازی طوری در لامپ ها کار شده که با افتادن سایه، بشود آن ها را خواند.

اتاقک های کوچک سبز در مادرید

چند سالی است که می دانیم ارتقا عادات و شیوه های زندگی مان به نفع محیط زیست، جدی است. اما شهرهای ما هنوز این عادات دوستدار محیط زیست را در چهره خودشان به نمایش نگذاشته اند. با هدف پیشرفت در حفظ و نگهداری محیط زیست در محیط شهری، یک استودیو طراحی در مادرید فضاهای کوچک خلاقی به نام «مینی هاب» ساخته است. مینی هاب ها، سازه های کوچکی هستند شبیه به اتاق که در میدان های بزرگ شهر مادرید قرار می گیرند. دو طرف این اتاق ها از فضای سبز (چمن و گیاه) پوشیده شده و نیمکت هایی دارد که می شود رویش نشست. این مینی هاب ها، کاملا به هدفشان که «استفاده خلاقانه از فضا» بوده، رسیده اند چون داخل اتاق ها هم تعدادی میز و صندلی هست که هم می توان به عنوان استراحتگاه از آن ها استفاده کرد، هم رستوران و هم حتی فضای کار.

وقتی کیسه های پلاستیکی سه بعدی، بخشی از مبلمان شهری می شوند

مبلمان شهری مدرن فقط به کارکرد توجه نمی کند. بلکه مبلمان شهری در طراحی مدرن به مثابه رسانه نظر گرفته می شود. در پروژه «شهر را پرینت کن»، یک پروژه جدید در شهر روتردام است که قرار است با همکاری شهروندان، کیسه های زباله را با پرینت سه بعدی به نیمکت شهری تبدیل کند: هم بازیافت، هم راحتی. استودیو طراحی نیو را (New eaw) با هدف استفاده دوباره از پلاستیک و خارج کردنش از طبیعت، می خواهد به شهروندان این امکان را بدهد که با جمع آوری کیسه های زباله شان، با هر شکل و فرمی نیمکت بسازند و در سطح شهر قرار بدهند.

تولد دوباره یک فضای شهری در لهستان

یک نمونه دیگر از مبلمان شهری در اروپا؛ با ایده و اجرای یک آتلیه طراحی در لهستان، این حیاط بدون استفاده و قدیمی در شهری قدیمی تبدیل شد به یک فضای عمومی و سرسبز برای دور هم جمع شدن. نیمکت های دایره ای شکل گلکاری شده، صندلی های سیار که می توانند کنار هم قرار بگیرند و یک آمفی تئاتر کوچک بسازند و البته یک لژ بزرگ. شهروندان می توانند روی این نیمکت ها بنشینند و حتی بخوابند.

نیمکت های شهری برای مبارزه با آلودگی هوا

آخرین مورد از فهرست مبلمان شهری مدرن هم یک پروژه ای است که مفاهیم خاصی را منتقل می کند. هرکدام از دیواره های «زنده» این نیمکت ها، به اندازه ده ها درخت هوای لندن را پاکیزه می کنند. این نیمکت ها، توسط یک استارتاپ آلمانی به نام «راه حل های سبز شهری» (Green City Solutions) طراحی شده اند تا کمی آمارهای مرگ ناشی از آلودگی را در بریتانیا پایین بیاورند. هر سال 9 هزار شهروند لندنی و 50 هزار نفر در بریتانیا از آلودگی هوا، جانشان را از دست می دهند. روی دیواره هر نیمکت تعداد زیادی خزه رشد کرده که آلودگی را به خود جذب می کنند.

کلام آخر

برخی از بهترین مبلمان شهری را می توانید در سایت  ایمن ترافیک کالا مشاهده نمایید و برای خرید با شماره های داخل سایت تماس حاصل نمایید.

مبلمان شهری