سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایمن ترافیک کالا

مبلمان شهری

مبلمان شهری به مجموعه وسایل، اشیا، دستگاه‌ها، نمادها و عناصری گفته می‌شود که در شهر، خیابان و در کل فضای عمومی و خیابان نصب می‌شوند. به این تسهیلات و امکانات نیز مبلمان خیابانی، مبلمان فضای باز و مبلمان همگانی نیز گفته می‌شود. اما رایج‌ ترین اصطلاح همان مبلمان شهری است که دارای دامنه‌ی مفهومی و کاربردی بسیار گسترده است و برای راحتی، آسایش و زیبایی بصری بیش‌تر در شهر و محیط استفاده و برای ارایه‌ی اطلاعات، کنترل حرکت، ایجاد امنیت و رفاه کاربران در فضاها نصب می‌شوند. برای مثال می‌توان به چند مورد مبلمان اشاره نمود: نیمکت‌ها، ایستگاه اتوبوس ،علایم راهنمایی،منابع نوری،صندوق‌های پستی، سطل زباله، جای گل و...

اقداماتی چند در طول دهه‌های گذشته در کشور ما انجام شده است که بیشتر جنبه‌ی کارکردی داشته‌اند و هیچ‌گونه برنامه‌ریزی مشخص و معینی برای هماهنگ کردن آن‌ها صورت نگرفته است. در اکثر شهرهای ایران و بافت‌های تاریخی فرآیند طراحی و جانمایی مبلمان شهری کمکی به خوانایی شهر نکرده است. الگوبرداری های ناقص از تجربه‌های اروپایی، مبلمان‌شهری را به گونه‌ای طراحی کرد که مردم با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند. الگوهای طراحی مبلمان شهری تابع ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی است اما شهرهای ما در استفاده از این الگوها گامی برای بومی کردن آن‌ها برنداشته است. تخریب عمدی مبلمان شهری در شهرها نشانه‌ی بارز ضعف طراحی در ایران است. در چند سال گذشته با توجه به ورود افراد متخصص در زمینه‌ی طراحی بافت تاریخی و شهرهای ایران به الگوهای بومی خود بازگشته است و نمونه‌های جالبی را می‌توان مشاهده کرد. نمونه‌ی بارز آن را می توان در قزوین در خیابان سپه پیدا کرد که مبلمان‌ها بسیار فضای متنوع و جذابی را برای خیابان ایجاد کرده است.

انواع مبلمان شهری

از انواع مبلمان شهری می‌توان به دو عنصر ثابت و متحرک اشاره کرد. در بعضی مواقع تفکیک کردن این دو از یکدیگر کار ساده‌ای نیست. عناصر ثابت و متحرک به صورت کلی از ضروریات هر فضای شهری فعال به حساب می‌آیند و هر یک عملکرد خاص خود را دارند. در صورتی که هر یک از این عناصر در محل و مکان درست خود قرار نگرفته باشد مانع محسوب می‌شود و نه تنها قادر نیست عملکرد معمول و مشخص خود را به درستی انجام دهد، بلکه از انجام درست و صحیح عملکردهای اطراف خود نیز جلوگیری می‌کند.

عناصر ثابت

عناصر ثابت شامل مواردی هستند که نمی‌توان آن‌ها را حرکت داد. ملبمان‌های شهری که عملکرد ثابت دارند شامل موارد زیر است:

آب‌خوری، ایستگاه اتوبوس، باجه‌ی تلفن، باغچه، بلیط فروشی، پایه‌ی پل، پرچم، پله، پروژکتور، آتش نشانی، تابلو، تیر، جدول، جعبه‌ی برق، جعبه‌ی کنترل چراغ، جعبه‌ی پست، جوی آب، چراغ راهنمایی، چراغ شهر، چراغ کوتاه، حفره، دریچه‌ی آب، دریچه‌ی تلفن، دریچه‌ی زیرزمین، سایبان ایستگاه اتوبوس، سطل زباله، سکو، شیر آب، کنترل پلیس، کنترل اتوبوس رانی و...

 عناصر متحرک

عناصر متحرک، طریقه‌ی رفتار استفاده‌کنندگان از عناصر ثابت می‌باشند. عناصر متحرک در حقیقت فعالیت‌هایی هستند که در فضاهای شهری برای فراهم آوردن امکان فعالیت آن‌ها به وجود آمده است. در فضاهای شهری عناصر متحرک چه از نظر تعداد و چه از نظر تنوع اهمیت بیشتری نسبت به عناصر ثابت دارند و از نظر میزان اشغال فضا و تاثیر در استفاده از فضا توسط استفاده‌کنندگان اهمیت بیشتری دارند. عناصر متحرک عبارتند از:

منتظران اتوبوس، خرید کردن، روزنامه خواندن، سرگردان، منتظران سینما، کندن خیابان، ایستادن، نشستن، خوابیدن، قدم زدن، خوردن، نماز خواندن، کودکان، سالخوردگان، معلولین، دست فروش، منتظران تاکسی، دوچرخه، تاکسی، کالسکه بچه، گاری دستی و...

ویژگی بصری مبلمان شهری

مبلمان شهری جهت رفع نیاز شهروندان طراحی و اجرا شده است و بخش مهمی از محیط زندگی ما را تشکیل میدهد. این مجموعه در محیطی قرار گرفته است که در تعامل مستقیم و غیر مستقیم با سایر امکانات شهری با کاربردهای متفاوت است. بر همین اساس ایجاد سازگاری و هماهنگی بصری بین اجزای مبلمان شهری با سایر المان‌های شهری باید برقرار باشد و به تکمیل زیبایی فضای شهری کمک کند و اگر این امر از دید طراحان شهری مخفی بماند و آن را نادیده بگیرند در شهر با آشفتگی بصری مواجه خواهیم شد. برای هر چه بهتر کردن هماهنگی میان مبلمان شهری و المان‌های معروف شهر بهترین راه حل، تلفیق چند عنصر با یکدیگر است. سعی در هماهنگی میان این عناصر با هم و با محیط اطراف از آلودگی و اغتشاشات بصری کاسته می‌شود.

اما باید توجه داشت که مفهوم خلق جذابیت در شهر تنها به رعایت قوانین بصری خلاصه نمی‌شود، بلکه محصولات مبلمان شهری، خود به تنهایی نیز می‌بایست به ویژگی‌هایی که ایجاد کننده‌ی لذت بصری باشد مزین شوند. القای زیبایی می‌تواند با استفاده از اصول زیبایی شناختی جهانی مانند به کارگیری تناسبات طلایی انجام شود و یا بر اساس مبحث روانشناسی رنگ صورت گیرد. در طراحی مبلمان شهری باید از طرح‌های نو و جدید استفاده کرد. نکته‌ای که لازم است به آن توجه شود این است که معیارهای زیبایی ثابت نیستند. این معیارها بنا به گروه‌های فرهنگی، جنسی و سنی قابل تغییر هستند. بنابراین تامین دید زیبایی شناسانه‌ی جامع شهری کاری بسیار دشوار است. به کار بردن مبلمان شهری در فضا باید حد تعادل رعایت شود و به این معنا که در بعضی از مکان‌ها حضور عنصر مشابه ایجاد شلوغی بصری می‌کند و یا در بعضی از مکان‌های پُر رفت و آمد استفاده بیش از حد معمول از نیمکت‌ها و سطل‌های زباله نیز مطلوب می‌باشد.

کلام آخر

برای خرید اجزای مختلف مبلمان شهری اعم از نیمکت، گلدان، آبخوری، وسایل بدنسازی پارک و ... به سایت ایمن ترافیک کالا مراجعه نمایید.

مبلمان شهری