سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایمن ترافیک کالا

 

تکیه بر خلاقانه   ‎ترین نیمکت‌‌های دنیا

از هر چه بگذریم سخن از نشستن خوش‎تر است. نیمکت شهری  یکی از اصلی ترین جزییات مبلمان هر شهری است. هر چقدر هم که برای رفتن و سفر کردن عجله داشته باشیم دست آخر نیازمند نیمکتی هستیم تا دمی ‌‌را بر روی آن بیاساییم و نفسی تازه کنیم. البته در سال‌‌‌های اخیر شاهد هستیم که نیمکت‎‌ها نیز تن‌ها برای نشستن ساخته نمی‎شوند و در کنار نشیمنگاهی برای آرامش افراد، آنچنان خلاقانه طراحی می‎شوند که به مثابه اثری هنری چشم عابران و مسافران را نوازش می‎کنند.

همان طور که طراحی داخلی و مبلمان خانه ‌ها زندگی را در خانه ‌‌های تنگ وترش و آپارتمان ‌‌های کوچک و بزرگ قابل تحمل و گاهی دلنشین می‌کند، در هیاهوی شهر‌ها هم این مبلمان شهری است که می‌تواند احساسی خوش را برای شهروندان در فضا‌‌های عمومی ‌به وجود بیاورد. تصورش را بکنید، وقتی خسته از هیاهوی شهر، یک روز تعطیل را از خانه بیرون می‌زنی، چه چیز بهتر از اینکه نیمکتی نرم و راحت را در گوشه پارکی پیدا کنی که منظری خوشایند را پیش چشم تو باز می‌کند.

وجود نیمکت اگرچه در تمامی‌ نقاط پررفت و آمد یک شهر لازم است اما وقتی صحبت از آن می‌شود، نخستین فضای شهری ای که ناخودآگاه به ذهن می‌رسد، پارک است. شاید بتوان باری به هر جهت پیاده روی طولانی ای را در خیابانی، آن هم با کلی خستگی تاب آورد اما یک پارک بدون نیمکت؟ نه، این دیگر به راستی فاجعه ای است. قرار ملاقاتی با یک همکار یا دوست، خوردن یک ساندویچ، کمی ‌تمدد اعصاب، گذران ساعات بازنشستگی در کنار همسالان یا نگاه کردن کودک خردسال تان که مشغول دویدن و بازی در پارک است، بدون وجود نیمکتی راحت و ترجیحاً زیر سایه خنک یک درخت چگونه خواهد بود؟ حال اگر با دیدن این نیمکت، حس زیبایی شناسی شما هم ارضا شد، خب چه از این بهتر؟

امروزه در بسیاری از کشور‌ها، مسابقاتی برای طراحی نیمکت ‌‌های شهری به خصوص در پارک ‌ها یا سایر نقاط خوش منظره، با هدف تشویق طراحان به تصور و خلق مبلمان‌‌‌های نوآورانه شهری برگزار می‌شود.

مبلمان شهری هویت شهر و حس تعلق را در افراد زنده کرده و نمادی از زیرساخت‌‌ها و نوآوری‌‌‌های شهری، تاریخ فرهنگی، معنوی، علمی، مذهبی، فنی و هویت حقیقی را در خود پنهان کرده است. از طرفی مبلمان شهری نه فقط موجب زیبایی شهر شده بلکه بخش مهمی ‌از زندگی افراد و محیط‌زیست محسوب می‌شود و عامل جدایی‌ناپذیر در هماهنگی شهری است. البته در این هماهنگی تحقیقات علمی ‌‌زیادی همچون روانشناسی رنگ‌‌ها، اصول زیبایی و ‌هارمونی، فرهنگ، جنس و سن نهفته است که افراد مختلف با مشاهده آن‌ها برداشتی متفاوت از آن خواهند داشت.

معنای مبلمان شهری بسیار گسترده بوده و در واقع مجموع‌‌های از تجهیزات متحرک و نیمه متحرک تزئینی و یا عملکردی است که به صورت موقت و دائم در فضا‌‌های عمومی ‌باز با مجوز رسمی ‌از مقامات مربوطه نصب می‌شوند. این مجموعه‌ عظیم، تجهیزات شناخته شده و نصب شده در شهر‌ها، خیابان‌‌ها و فضای باز مورد استفاده عموم بوده و شامل صد‌ها مورد همچون ایستگاه‌‌‌های اتوبوس، علائم شهری، سرویس‌‌‌های بهداشتی، فضای بازی کودکان، پارک‌‌ها، تجهیزات شهری بدنسازی، میز‌ها، بیلبورد‌ها، سطل‌‌‌های زباله، نیمکت‌‌ها، پل‌‌‌های هوایی و غیره هستند. شاید در این میان نیمکت‌‌‌های شهری به دلیل اینکه نقش پررنگ‎تری در زندگی عابران شهری دارند، بیش‌تر به چشم بیایند و در مقایسه با سایر عناصر مبلمان شهری، در نقشه‎‌‌های توسعه‌‌های شهرداری‎‌ها برای شهر‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

خرید نیمکت شهری

نصاب یاب انواع نیمکت پارکی با تنوع و کیفیت بالا را در این فروشگاه عرضه می دارد. برای خرید انواع نیمکت پارکی به سایت نصاب یاب  مراجعه نمایید.

نیمکت